تاریخچه عطر

تاریخچه مختصر عطر | گالری رخ

تاریخچه عطر

اولین مصرف کنندگان عطر در تاریخ

عطر ها مخلوطی از روغن های ضروری ، رایحه های مرکب ، تثبیت کننده ها و حلال ها هستند  که برای خوش بو ساختن بدن انسان ها ، حیوانات ، غذاها ، وسایل و مکان ها استفاده می شوند. با رجوع به نوشته های کهن و حفاری های باستانی مشخص شده است  که اولین اجتماعات متمدن انسانی هم از عطر استفاده می کرده اند . مصریان اولین کسانی بودند که از عطر در طول تاریخ بشر استفاده کرده اند. آن ها از سوزاندن چوب و بخور دادن آن  و هم چنین روغن های خوش بو و پمادهای گیاهی برای تشریفات مذهبی شان بهره می بردند . روغن های بودار کاربردهای آرایشی و درمانی هم داشته اند که به طور مستقیم روی پوست زده می شدند .

در طول هزاره سوم پیش از میلاد عطریات به طور انحصاری برای تشریفات مذهبی مثل تطهیر به کار گرفته می شد . بعدها  بین قرن های شانزدهم و یازدهم قبل از میلاد در فستیوال ها هم استفاده شدند . خانم های مصری از کرم ها و روغن های معطر به عنوان وسیله  آرایش و پیرایش و مقدمه ای برای عشق بازی استفاده می کرده اند .

استفاده از عطر بعدها به یونانیان و دنیای اسلام  هم رسید و این جامعه مسلمان بود که باعث شد استفاده از عطر ادامه پیدا کند چرا که  گسترش مسیحیت منجر به کاهش مصرف عطریات شد و با سقوط امپراطوری رم از اهمیت استفاده از عطریات کاسته شد . 

در قرن هفدهم عطریات موفقیت چشم گیری پیدا کردند  . دستکش های عطری در فرانسه ابداع شده بود و در سال 1656 صنفی از سازندگان دستکش های معطر و عطر به وجود آمد . استفاده از عطر در فرانسه در همین سال ها به  صورت جدی گسترش می یافت . تا جایی که دربار لویی پانزدهم “دربارِ عطری” نامیده شده است . و این به این دلیل است که عطر نه تنها بر روی پوست بدن بلکه به لباس ها، بادبزن ها و اثاثیه هم زده می شد . در قرن هجدهم  میلادی با اختراع ادکلن ها شاهد یک پیشرفت انقلابی در صنعت عطر سازی بودیم . 

رزماری ، روغن بهارنارنج، ترنج و لیمو مخلوطی سر زنده و نشاط آور به دست می داد که در جاهای متنوعی کاربرد داشت . به صورت رقیق شده در آب حمام، مخلوط شده با شراب،  آغشته به صابون و به عنوان شوینده دهان .

اهمیت پیدا کردن تدریجی ظروف عطر

 

 در همین دوران تنوع ظروف عطری  به قدری زیاد بود که اهمیتش به اندازه خود عطرها و کاربردشان بود . اسفنج های خیس خورده شده در سرکه  و در ظرف های فلزی زر اندود شده نگه داری می شده اند . و عطرهای مایع در بطری های زیبای گلابی شکل و به سبک لویی چهاردهمی نگهداری می شده اند  .

یا گشایش کارخانه باکارا در سال 1765 در فرانسه شیشه محبوبیت دو چندانی پیدا کرد . هم زمان با تحولات بزرگ در انواع هنرها و صنعت و علم ، عطرها هم باید شاهد تحولات ژرفی در قرن نوزدهم می شدند . عطر سازی مدرن از اواخر قرن 19 میلادی با تجارت رایحه های ترکیبی مانند وانیل و کومارین اغاز شد که اجازه می داد از ترکیبشان  رایحه هایی را داشته باشیم که قبلا به تنهایی قابل دست یابی نبودند، این رایحه های جدید از ترکیب مواد خوش بوی طبیعی ساخته می شدند و مشام رو دو چندان نوازش می کردند .

تغییر سلیقه ها و توسعه و پیشرفت شیمی مدرن پایه و اساس عطرسازی به شیوه ای که ما  امروزه می شناسیم شده است .

 

عطرسازی مدرن

علم کیمیا راهی را به شیمی برای ما باز کرد و باعث به وجود آمدن  عطرهای جدید و رایحه های متفاوت از ترکیب مواد آلی و مواد خوش بوی موجود در طبیعت شد  . 

انقلاب فرانسه و تحولات اروپا به هیچ عنوان خواست عطر را در جوامع  تقلیل نداد. در آن دوران حتی عطری وجود داشت به نام parfum a la guillotine  به معنای عطر گیوتین . پس از انقلاب فرانسه و رنسانس مردم جرات کردند و علایقشان را نسبت به کالاهای لوکس از جمله عطر بیان کردند .

گراسه

به علت گسترش تجارت یاسمن ، رز ،یرتقال در شهر گراسه ( جنوب فرانسه ) ، این شهر  به عنوان زادگاه بزرگ ترین مرکز تولید رایحه برای مواد اولیه خالص  عطری معرفی می شد .

قوانین تولید کنندگان عطر در سال 1724 به تصویب پاریس به عنوان همکار تبلیغاتی گراسه و مرکز دنیای عطر شناخته شده . خانه های عطر سازی هم چون HOU BIGANT  که هنوز هم محبوبیت زیادی دارد. LUBIN ،ROGER & GALLET و GUERLAIN همگی در پاریس تاسیس شده است .

در سال 1760 در لندن جیمز هنری کرید خانه عطر سازی کرید  ( CREED )  را تاسیس کرد . با ظهور خانه های عطر سازی در اروپا ، عطر سازی crown  در سال 1872توسط ویلیام اسپارکس توماسون که سازنده دامن های پفی و لباس های زیر لوکس بود تاسیس شد ، او محصولاتش را برای افراد طبقه ی مرفه  جامعه در اروپا می ساخت .و کلکسیونی از عطرهای گلی به نام گل های پری تولید کرد .

در همین زمان ملکه ویکتوریا اجازه داد تا تصویر تاج خودش بر بالای بطری شیشه های عطر حک شود .که برای صنعت عطر سازی یک موفقیت محسوب می شد .

در سال 2002 Clive Christian ، لاین سلطنتی عطریات را متوقف نمود و لاین لوکس کلایو کریستین را جایگزین نمود .

هم زمان با پیشرفت عطر سازی صنعت  بطری سازی مهم تر شد . فرانسوا کوتی مشارکتی با رنه لالیک ترتیب داد. لالیک بعدها برای عطریات گرلن و بسیاری دیگر از عطر سازهای معروف شیشه های زیبا  تولید کرد .

عطرهای گلی در قرن آغاز بیستم محبوبیت بیشتری پیدا کرد .برای نمونه عطر زنانه fracas از Robert piuet  که برای اولین بار در سال 1948 به وسیله استاد عطر سازی germain Cellier و به عنوان عطر حاوی tuberose شناخته می شود از جمله بهترین عطرهای ماندگار است  که بویی گلی و سرمست کننده دارد .

در سال 1921 گابریل شنل خیاط بنام زنانه برند عطر سازی خود را راه اندازی کرد که به وسیله Ernest Beaux خلق شد .گابریل عطر را ، شنل شماره 5 نامید زیرا این نتیجه پنجمین عطری از عطرهایی بود که عطارش ernest  به او ارایه کرده بود . ارنست اولین عطاری بود که از آلدهیدها به فراوانی در عطرهایش استفاده می کرد .

سال 1930سال ورود عطرهای چرمی است . البته عطرهای گلی هنوز محبوبیت قبل رل  داشتند. Worths Je Reviens در سال 1932 Caron Fleurs De Rocaille در سال 1933 و Jean Patousjoy  در سال 1935 با عطر 

ساز های فرانسوی و صعودشان  در دهه 1950 به همراه طراحان دیگر از جمله کریستسن دیور ، نینیا ریچی ، بالمین و بسیاری دیگر شروع به ساختن عطرهای شخصی خودشان کردند .

محبوبیت اخیر سلبریتی ها نیز تاپیر زیادی بر صنعت عطرسازی داشته است .هر چند متخصصین این صنعت  معتقدند که این محبوبیت و خواستگاه طولی نخواهد کشید . در سال های اخیر ظهور برندهای انحصاری و کوچک عطر سازی که به عنوان عطر های نیش شناخته می شوند کیفیت بالای عطر های تاریخی دوران قدیم را زنده می کنند .این عطرها شامل بهترین روغن ها از تمام دنیا هستند که به صنعت عطر سازی جان تازه ای می بخشد .عطر های نیش یاد آور شکوه عطر سازی گذشته و در انحصار بودن طبقه ای خاص از جامعه است که به این رایحه ها دسترسی داشته اند .

 

امروزه بیش از 30 هزار عطر از طراحان در بازار موجود می باشد و عطر دیگر کالایی برای ثروتمندان محسوب نمی شود  . صنعت عطر سازی شاهد تغییرات زیادی در تکنیک ها ، مواد اولیه و سبک شده است . که در نهایت منجر به خلق صنعت عطر سازی مدرن به سبک امروزی شده است .

خلاقیت ، جذابیت و افسانه همراه با بازاریابی دست به دست هم دادند تا به درخواست مردم  در همه ی طیف های جامعه جوابگو باشند .